Perlakuan
yang dimanifestasikan secara konsisten dalam satu jangka masa lama yang akan
memberi kesan buruk dalam perkembangan pembelajaran murid dan seterusnya
menghalang mereka terlibat secara aktif di dalam atau di luar bilik darjah.
JENIS-JENIS
TINGKAH LAKU BERMASALAH
Secara umumnya, tingkah laku
bermasalah dapat dikategorikan kepada tingkah laku bermasalah positif dan
tingkah laku bermasalah negatif.
A. Tingkah laku bermasalah positif
A. Tingkah laku bermasalah positif
Tingkah laku bermasalah positif
bermaksud tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh kanak-kanak tetapi tingkah
laku itu akan menjadi bermasalah sekiranya dilakukan secara berlebihan atau
tanpa kawalan dan boleh menimbulkan masalah kepadanya. Misalnya, sifat ingin tahu yang berlebihan kepada
seorang kanak-kanak boleh menyebabkannya bertindak keterlaluan sehingga
menyusahkan dirinya dan orang lain.
1. Tingkah Laku Dorongan Naluri Ingin Tahu
Naluri ingin tahu terdapat pada setiap
individu. Pada peringkat awal,kanak – kanak akan bergerak
menuju ke arah bungkusan yang terletak di atasmeja. Seterusnya dia akan
mengoyakkan pembalut bungkusan tersebut untukmelihat
barang yang terdapat di dalamnya. Perbuatan ini akan menyebabkanmurid
bertindak dengan cepat tanpa menerima arahan daripada guru. Tingkahlaku seperti ini boleh menimbulkan situasi
berbahaya terutamanya di dalammakmal.
2. Tingkah Laku Murid Cepat Belajar
Murid – murid dalam kategori ini biasanya
akan dapat memahami sesuatukonsep dengan depat. Oleh itu,
jika guru mengulangi penerangannya, murid –murid
yang cepat belajar ini akan berasa bosan dan tidak akan memberipenumpuan lagi.
Lantaran itu, mereka mula menimbulkan pelbagai jenisgangguan seperti
mengusik rakan yang duduk di sebelah yang tentunya akanmenjejaskan kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas
3. Tingkah Laku Murid Pintar Cerdas
Pelajar pintar cerdas mempunyai kebolehan
atau potensi dalam aktivitiintelek
seperti pemikiran abstrak, pemikiran logik, kemahiran lisan danmempunyai daya reka cipta yang tinggi. Daya ingatan pelajar seperti ini
adalahtinggi. Pelajar dalam golongan ini
juga mempunyai bakat khas dalam matematik,sains, seni lukis, drama, penulisan,
muzik dan hubungan manusia. Mereka cepatmencapai pemahaman terhadap konsep – konsep yang di sampaikan. Inimenyebabkan
mereka akan merasa cepat bosan sekiranya kaedah pengajaranguru adalah lambat dan tidak menarik. Kebosanan
ini akan menyebabkanmereka
menimbulkan pelbagai jenis masalah di dalam kelas. Ini bermaknaproses
pengajaran dan pembelajaran akan terjejas sekiranya keperluan pelajar pintar cerdas tidak dipenuhi.
4. Tingkah Laku Murid Proaktif
Murid – murid seperti ini sentiasa aktif dan
bertindak denagn penuhsemangat.
Mereka jarang menunggu arahan untuk melakukan sesuatu.Contohnya, selepas sahaja memerhati satu
demonstrasi di dalam makmal,mereka ingin menjalankan uji kaji
tersebut dengan serta merta. Tingkah laku iniboleh
menimbulkan masalah kerana tanpa arahan yang jelas, kemalangan bolehberlaku.
B. Tingkah laku bermasalah negative
Tingkah laku bermasalah negatif
adalah jelas iaitu tingkah laku yang menimbulkan masalah kepada dirinya dan
juga orang lain. Beberapa contoh tingkah laku bermasalah negatif adalah seperti
berikut:
i. Tingkah laku Disruptif/mengganggu
i. Tingkah laku Disruptif/mengganggu
Perlakuan sentiasa mengganggu perjalanan pengajaran dan
pembelajaran dalam kelas. Tingkah laku ini juga berlaku di luar kelas dan juga
di rumah.
ii. Pergantungan berlebihan
Kanak-kanak yang sangat bergantung kepada orang lain, tidak dapat berdikari, dan tidak berupaya membuat keputusan sendiri.Contohnya tidak mahu hadir ke sekolah tanpa ditemani ibu. Kadangkala ada ibu yang terpaksa duduk di luar kelas.
iii. Agresif
Tingkah laku agesif adalah seperti suka memulakan pergaduhan, suka bergaduh, suka memaki hamun, dan sebagainya.
iv. Distruktif/merosakkan
Perlakuan yang suka merosakkan benda seperti kerusi meja, barangan kawan sekelas, mengoyak poster atau notis di papan kenyataan dan sebagainya.
v. Kebimbangan
Perasaan kurang senang atau takut akibat anggapan bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku. Keadaan ini akibat daripada pengalaman emosi yang tidak menggembirakan yang dialami oleh seseorang .
vi. Pengasingan diri
Suka menjauhkan diri daripada orang lain yang kurang disenangi. Tingkah laku ini juga dijadikan sebagai mekanisme helah bela diri untuk mengelakkan diri daripada berkomunikasi dengan orang lain.
vii. Ponteng sekolah
Perlakuan yang sengaja dibuat iaitu tidak hadir ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapa dengan membuang masa di tempat lain seperti pusat membeli belah atau taman permainan.
viii. Enggan ke sekolah
Enggan ke sekolah akibat daripada perasaan fobia terhadap sekolah. Kanak-kanak ini berasa bimbang untuk berpisah dengan keluarga dan bimbang meninggalkan kawasan rumahnya.
ii. Pergantungan berlebihan
Kanak-kanak yang sangat bergantung kepada orang lain, tidak dapat berdikari, dan tidak berupaya membuat keputusan sendiri.Contohnya tidak mahu hadir ke sekolah tanpa ditemani ibu. Kadangkala ada ibu yang terpaksa duduk di luar kelas.
iii. Agresif
Tingkah laku agesif adalah seperti suka memulakan pergaduhan, suka bergaduh, suka memaki hamun, dan sebagainya.
iv. Distruktif/merosakkan
Perlakuan yang suka merosakkan benda seperti kerusi meja, barangan kawan sekelas, mengoyak poster atau notis di papan kenyataan dan sebagainya.
v. Kebimbangan
Perasaan kurang senang atau takut akibat anggapan bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku. Keadaan ini akibat daripada pengalaman emosi yang tidak menggembirakan yang dialami oleh seseorang .
vi. Pengasingan diri
Suka menjauhkan diri daripada orang lain yang kurang disenangi. Tingkah laku ini juga dijadikan sebagai mekanisme helah bela diri untuk mengelakkan diri daripada berkomunikasi dengan orang lain.
vii. Ponteng sekolah
Perlakuan yang sengaja dibuat iaitu tidak hadir ke sekolah tanpa pengetahuan ibu bapa dengan membuang masa di tempat lain seperti pusat membeli belah atau taman permainan.
viii. Enggan ke sekolah
Enggan ke sekolah akibat daripada perasaan fobia terhadap sekolah. Kanak-kanak ini berasa bimbang untuk berpisah dengan keluarga dan bimbang meninggalkan kawasan rumahnya.
ix. Mencuri
Mengambil hak orang lain tanpa kebenaran tuannya. Tabiat mencuri barang rakan sekelas akan menyebabkan pertengkaran, pergaduhan, dan dipulaukan oleh rakan sekelas.
x. Pengunduran Diri
Pengunduran diri bermakna
penarikan diri daripada suatu situasi yangkurang
selamat atau mengancam. Kadangkala, pengunduran diri juga dilakukanuntuk
berfikir dan mencari jalan penyelesaian terhadap satu – satu masalah. Didalam bilik darjah, pengunduran diri adalah nyata
apabila seseorang pelajar tidakberupaya
menjawab soalan guru. Selain itu, pelajar – pelajar yang tidakmempunyai
kemahiran dalam apa sahaja permainan biasanya akan mengundur diri apabila guru memilih pemain – pemain bagi
satu permainan
xi. Tingkah Laku Murung
Kemurungan merujuk kepada satu
– satu keadaan yang amat sedih. Iaboleh dialami oleh sesiapa
sahaja. Pelajar yang mengalami kemurungan tidakberupaya berfungsi dengan baik
di dalam bilik darjah dan sentiasa termenungdan
berkhayal
xii. Hiperaktif
Hiperaktif merujuk kepada keadaan seseorang
individu yang terlampauaktif berbanding keadaan yang biasa. Ciri-ciri murid
hiperaktif ialah tidak bolehduduk diam,
selalu gelisah, suka merungut, kelakuan sukar diramal, mudahmelenting
dan tindak balas berlebihan. Punca hiperaktif ialah kecederaan otak,pemakanan
dan baka. Kesan hiperaktif ialah kendiri yang rendah, tidak dapatbelajar secara
optimum, sosial yang rendah, kesabaran yang rendah dan selalukeseorangan
PUNCA
SALAH LAKU
Tingkah laku yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak berpunca daripada faktor-faktor tertentu. Guru
perlu memahami faktor-faktor yang menjadi punca masalah tingkah laku muridnya
supaya menjadi panduan dalam merangka program pengurusan tingkah laku bagi
murid tersebut. Roger Stancliffe (tidak bertarikh) telah menyenaraikan 9 faktor
yang dikaitkan dengan masalah tingkah laku kanak-kanak.
i. persekitaran
ii. tekanan psikologikal
iii. ketakutan dan fobia
iv. peneguhan yang kurang sesuai
v. kemahiran komunikasi dan sosial yang terhad
vi. kesukaran tugasan
vii. aktiviti dan tahap rangsangan
viii. kesihatan dan perubatan
ix. jangkaan tingkah laku
Faktor persekitaran
Sesetengah kanak-kanak sangat sensitif terhadap persekitaran seperti bunyi bising, sejuk, panas, dan lain-lain. Perubahan tingkah laku akan ditunjukkan terutamanya bagi kanak-kanak yang mengalami kecacatan teruk, autisme, dan lain-lain.
Tekanan psikologi
Individu yang mengalami masalah tingkah laku obsesif dan tingkah laku yang sudah menjadi tabiatnya akan berasa senang dengan tingkah laku tersebut. Mereka akan berasa tertekan apabila kebiasaan tingkah laku itu diganggu atau dihalang.
Ketakutan dan fobia
Fobia adalah ketakutan yang keterlaluan terhadap sesuatu. Fobia termasuk juga takut terhadap sesuatu yang berbahaya seperti ular atau ketinggian yang melebihi tahap bahaya sebenar perkara tersebut. Ketakutan ini boleh menyebabkan bahaya kepada individu tersebut seperti berlari melintas jalan raya kerana takutkan anjing.
Tingkah laku bermasalah ada kalanya dikukuhkan secara tidak sengaja. Tindak balas semula jadi kita secara serta merta terhadap tingkah laku tertentu ada kalanya menjadikan tingkah laku itu lebih teruk. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang enggan makan ubat akan dipujuk serta dijanjikan dengan beberapa ganjaran oleh ibu dan bapanya. Oleh itu, kanak-kanak itu akan sengaja enggan makan ubat kerana mahukan perhatian daripada ibu bapanya.
Kemahiran komunikasi dan sosial yang terhad
Terdapat bukti yang jelas menunjukkan bahawa kadar tingkah laku bermasalah yang tinggi di kalangan kanak-kanak yang kurang berkomunikasi berbanding kanak-kanak yang boleh berkomunikasi dengan baik.
Kesukaran tugasan
Kesukaran tugasan boleh menyebabkan kanak-kanak melakukan kesilapan dan mengalami kegagalan. Keadaan kekecewaan ini berkait rapat dengan masalah tingkah laku yang mereka tunjukkan.
Aktiviti dan tahap rangsangan
Kekurangan aktiviti yang membina akan menyebabkan berlakunya masalah tingkah laku. Sebagai contoh, guru bukan hanya setakat memberi mainan atau buku kepada muridnya tetapi perlu mengajar murid tersebut kemahiran yang perlu untuk melakukan aktiviti tersebut.
Kesihatan dan perubatan
Kesakitan atau keadaan tertekan yang berkaitan dengan keadaan kesihatan tertentu boleh menyebabkan rasa kurang selesa dan boleh menyebabkannya berkelakuan kurang sesuai.
Jangkaan tingkah laku
Ada kalanya ibu bapa atau guru menjadi letih dengan tingkah laku kanak-kanak-kanak dan membiarkannya berkelakuan sedemikian dengan anggapan bahawa tingkah laku itu akan hilang dengan sendirinya. Jangkaan terhadap tingkah laku kanak-kanak tersebut adalah rendah daripada yang sepatutnya. Sebenarnya mereka ini terperangkap dengan anggapan bahawa itulah sifat kanak-kanak tersebut dan tidak boleh diubah lagi (the way he/she is).
CARA-CARA
MENGENAL PASTI MURID YANG BERMASALAH TINGKAH LAKU
Teknik Jenis Ujian Psikologi
1. Ujian
Pencapaian Akademik
~Ujian sumatif dan penilaian
formatif sekolah termasuk UPSR, PMR, SPM danSTPM
2. Ujian
Kecerdasan
~Mengukur darjah kecerdasan pelajar
(IQ) yang disarankan oleh Terman dan Binet
3. Ujian
Kecendungan Bakat
~Ujian Aptitude Differentiate (DAT)
4. Ujian
Minat
~ Menilai minat pelajar terhadap
sesuatu aktiviti atau kerjaya
5. Ujian
Personaliti
~ Mengkaji aspek bukan kognitif
seperti aspek efekti,motivasi, emosi dan sikapseseorng pelajar
~Mendapat maklumat hal peribadi
serta nilai dan sikap pelajar
6. Ujian
Saringan
~ Mengasingkan pelajar-pelajar yang
cerdas dengan kurang cerdas
7. Ujian
Diagnostik
~ Mengesan punca kelemahan atau
masalah penguasaan kemahiranpembelajaran pelajar
8. Ujian
Aptitud Khas
~Ujian Aptitud Mekanikal, Ujian
Aptitud Mekanikal, Ujian Aptitud Seni atau Muzik
~Mengukur potensi pelajar dalam
bidang tertentu
Teknik Jenis Bukan Ujian
(i) Pemerhatian
Mengenal pasti ciri-ciri perkembangan pelajar daripada
bidang efektif dan psikomotor khasnya bagi mata pelajaran Agama Islam,
Pendidikan Muzikdan Pendidikan Jasmani
Tempat: Di dalam dan luar bilik darjah
Cara Merekod:
1.senarai semak ± darjah pencapaian
tingkah laku
2.skala
kadar ±5mata,(1)amat buruk, (2) buruk, (3) sederhana, (4) baik, (5)terbaik
(ii) Temu
bual
Soalan selidik melalui teknik temu bual
Mendapatkan maklumat dan butir-butir pelajar
Teknik menjalankan temu bual:
Tentukan tujuan dan objektif temu bual
Tentukan bidang maklumat yang hendak diperolehi
Tentukan soalan-soalan yang bertulis yang hendak
dikemukakan semasa temubual
Menyediakan tempat yang kondusif untuk temu bual
Bermula dengan soalan yang menyenangkan dan menimbulkan
rasakeyakinan pelajar
Tentukan tujuan dan objektif temu bual
Tentukan bidang maklumat yang hendak diperolehi
Tentukan soalan-soalan yang bertulis yang hendak
dikemukakan semasatemu bual
Menyediakan tempat yang kondusif untuk temu bual
Bermula dengan soalan yang menyenangkan dan menimbulkan
rasakeyakinan pelajar
Kajian Dokumen Teknik Jenis Kajian
1. Kad
Rekod Persekolahan Murid Sekolah
~ Mengetahui kemajuannya dalam bidang akademik dan
kokurikulum darisetahun ke setahun, memahami sifat-sifat, minat, kesihatan dan
latar belakangkeluarganya.
Butir-butir pelajar
Buti-butir keluarga
Rekod kedatangan sekolah dan gerakerja kokurikulum
Keputusan ujian
Biasiswa, hadiah kewangan dan lain-lain anugerah
Sifat-sifat diri
Butir-butir pelajar
Buti-butir keluarga
Rekod kedatangan sekolah dan gerakerja kokurikulum
Keputusan ujian
Biasiswa, hadiah kewangan dan lain-lain anugerah
Sifat-sifat diri
2. Rekod
Anekdot
~ sejenis dokumen berbentuk laporan berdasarkan
pemerhatian sesuatukejadian atau peristiwa seseorang pelajar oleh gurunya.
~ merekod tingkah laku atau personaliti pelajar yang
diperhatikan termasukkomen guru yang memerhatikannya.
PENGURUSAN
TINGKAH LAKU BERMASALAH
1. Mengurangkan
kebimbingan murid-murid
- memberikan galakan dan pujian kepada murid-murid
supaya dapat membina keyakinan diri dan dorongan yang positif.
- membantu murid-murid membina sikap dan personaliti
yang positif terhadap cabaran.
- elakkan daripada membandingkan murid-murid yang lebih
dengan murid-murid yang tidak lemah.
- menggalakkan aktiviti dalam kumpulan bagi membina
semangat kerjasama antara rakan sebaya.
2. Belajar
Sambil Bermain.
Ia adalah satu teknik dan kaedah
mengajar yang memberi peluangkepada murid-murid untuk melakukan aktiviti
berpura-pura di bawah keadaan
terkawal. Secara tidak langsung
murid berminat untuk belajar bersama-samatanpa menganggu murid yang lain.
3. Main
Peranan
Ia merupakan satu lakonan oleh
sekumpulan murid di hadapan kelastanpa mempunyai skrip. Murid ini perlu
diarahkan menjadi pelakon. Sudah tentumereka akan rasa seronok diberi peluang
untuk beraksi di hadapan murid -murid lain.
4. Kaedah
dan Teknik Pemudahcaraan
Teknik ini menumpukan kepada
kemahiran guru sendiri untukmemotivasikan murid-murid, membimbing menggalakan
mereka aktif dalamproses pembelajaran tanpa sebarang gangguan atau hentian.
Teknik Penyoalanperlu dilakukan terutamanya di dalam set induksi.
5. Tunjuk
Cara (Demonstrasi)
Guru mesti menggunakan teknik
pengajaran dan pembelajaran yangmelibatkan demonstrasi di hadapan murid.
6. Peneguhan
Positif
Peneguhan positif ialah satu proses
di mana guru akan cuba mengawaltingkah laku murid dengan motivasi, hadiah,
ganjaran, dan sentuhan serta kata-kata perangsang yang dapat membaiki, mengubah
tingkah laku murid-muridnya
7. Peneguhan
Negatif
Jika teknik peneguhan positif tidak
berkesan, maka guru perlumenggunakan peneguhan negatif untuk mengawal tingkah
laku murid sepertidenda, memarahi murid, atau menyuruh mereka menjalani ‘time
out’. Peneguhannegatif ialah stimuli yang dipindahkan atau dihapuskan dengan
tujuanmenguatkan tingkah laku positif supaya ia dapat diteruskan.
No comments:
Post a Comment